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Séminaires hebdomadaires

A / Identités en confrontation dans les médias et le politique

Mercredi 13h15-14h45 / ANT 3128

 

Cet enseignement vise l’acquisition de connaissances théoriques et méthodologiques pointues dans le domaine de la communication publique : celle qu’opèrent les appareils d’état par le biais de médiateurs professionnels pour un public de masse considéré sous l’angle citoyen.
Plus précisément, on propose une méthode de repérage et d’analyse systématique de la construction des identités dans les discours médiatiques et politiques. Comment construit-on une identité ? Quelles identités ? Comment médiatise-t-on ces identités ? À quelles fins et selon quelles modalités stratégiques ? A partir d’un corpus d’extraits d’interactions médiatiques, l’attention sera portée sur l’émergence et la négociation d’identités en confrontation ou en conflit.

 

 Marcel Burger
(CLSL: linguistique française)
Bureau 3147 / marcel.burger@unil.ch

 

 

B / Langages de la communication digitale: Nouveaux médias, réseaux sociaux, identité numérique et citoyenneté

Vendredi 10h15-11h45 / Anthropole 3059

Cet enseignement propose  des outils pour appréhender les discours multimodaux des nouveaux médias et des réseaux sociaux et plus spécifiquement les formes narratives inédites que ceux-ci impliquent. 

L’avènement de la communication digitale par la technologie numérique a modifié en profondeur les discours publics, les valeurs supportant les relations sociales, tout comme les habitudes de communication des acteurs sociaux au quotidien. D’une manière générale, les nouveaux médias impliquent des langages qui se caractérisent par des enjeux d’immédiateté et d’interactivité au plan de la communication, des enjeux de responsabilité au plan de l’information, et par des enjeux idéologiques au plan de la légitimité à intervenir dans les espaces sociaux.

A ce titre, les langages en action des nouveaux médias reposent sur des idéaux de communauté et de partage instituant non seulement une temporalité et une spatialité spécifiques mais aussi le brouillage prononcé des repères entre les espaces publics d’intérêt général et les espaces privés, entre les environnements matériels physiques ‘hors ligne’ et virtuels ‘en ligne’.

Divers intervenants
(CLSL : linguistique générale)

Bureau 3147/ marcel.burger@unil.ch

 

 

 

C1 / Multimodal Rhetoric

English / E-learning distance course possible
Consulter http://www.com.usi.ch/

The course offers a rhetorical approach to effective multimodal communication, looking in particular into the integration of visual rhetoric (moving and static images, including graphics) and verbal rhetoric (spoken and written words, including text layout). Students will be introduced to the persuasive design of multimodal messages through a rich palette of case studies: online newspapers’ “front page” organization, advertising (print media, TV and Web), corporate financial reporting and corporate social responsibility reporting (print and web based). Students will learn to look at multimodal content with a rhetorical/design attitude asking why they are constructed in a certain way. Moving from cross-modal processes of meaning construction (e.g. visual and verbal metaphor) and of discourse organization (narrative, argumentation), the course defines a set of basic persuasive design prototypes. Prototypes are then considered within contextualized rhetorical strategies adapted not only to the audience, but to all the relevant organizational stakeholders and to material constraints

 

Andrea Rocci
(USI: Faculté des sciences de la communication)
andrea.rocci@usi.ch



Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

 

 

C2 / Argumentazione nei media

Italien (à Lugano)
Consulter http://www.com.usi.ch

Il corso mette a fuoco i fondamenti dell´argomentazione applicata al campo della comunicazione nei media. Vengono considerate sia le interazioni argomentative che hanno luogo nei processi di produzione dei media, in particolare l´interazione entro la redazione giornalistica, sia le strategie argomentative all´opera nei messaggi mediatici, quindi testi (espositivi o commentativi) e dibattiti con differente tasso di argomentatività.

 

Andrea Rocci
(USI: Faculté des sciences de la communication)
andrea.rocci@usi.ch

 

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

 

C3 / Argumentation in public communication

English (E-learning)

Argumentation in Public Communication II introduces a method to analyse and design arguments, based on a discussion of a series of case studies within different contexts of public communication, ranging from public press releases, to policy documents, as well as NGO campaigns and political debates and their echoes on the media.

Argumentation in Public Communication II is organized as a laboratory course, with active involvement of all participants, to explore the profound interrelation between language, argumentative discourse and public communication (administrative rhetoric and public debate). This course introduces a method to analyse and design arguments and to evaluate them in a critical fashion (distinguishing, for example, between means-end argumentation, analogy, appeals to authority, and identifying implicit cultural premises). Strengths and weaknesses of each argument schemes will be discussed in order to show possible applications in public communication. Implicit cultural premises and framing strategies in public discourse will be also discussed.

The course is based on a discussion of a series of case studies within different contexts of public communication, ranging from public press releases, to policy documents, to NGO campaigns, to debates on crucial political issues and their echoes on the media. At the end of this course, students will have gained (a) the ability to evaluate which arguments are used in specific discourses and texts of public communication, knowing what is the hold of such arguments; (b) familiarity with the use of argument schemes to be used in the design of argumentative interventions; (c) knowledge about the relation between types of argumentation and types of institutional contexts. In order to familiarise with these aspects, students will be required to actively participating in classes, read texts in advance and engage in exercises and presentation, including experimental lessons such as a revision of the Lego Serious Play® methodology for the study of argumentation.

Sara Greco
(USI: Faculté des sciences de la communication)
sara.greco@usi.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

 

 

D / Einführung in Theorie und Praxis der Produktionsorientierten Medienlinguistik

Deutsch (Winterthur/ZHAW)

Consulter: www.zhaw.ch

Produktionsorientierte Medienlinguistik untersucht Sprachgebrauch in der Programm- und Beitragsproduktion von Presse, Radio, Fernsehen und Hypermedia. Aus theoretischer Perspektive findet sie Antworten auf klassische sprachwissenschaftliche Fragen zum Sprachgebrauch. Aus praktischer Perspektive stellt sie Instrumente bereit zum Qualitätsmanagement der Textproduktion in den Medien. Die Vorlesung verbindet Theorie und Praxis. Sie führt in zentrale Fragen, Methoden und Befunde der Sprachwissenschaft ein – und bezieht sie systematisch auf den Sprachgebrauch in den Medien. So arbeiten wir etwa mit Fallbeispielen aus Redaktionspraxis und Redaktionscoachings, attraktiven Berufsfeldern für Linguistinnen und Linguisten.

 

Daniel Perrin
ZHAW/Winterthur
daniel.perrin@bluewin.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch
 

 

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