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Séminaires hebdomadaires

A / La constuction des identités en communication publique.

Mercredi 13h15-14h45 / Anthropole 5081

 

Cet enseignement vise l’acquisition de connaissances théoriques et méthodologiques pointues dans le domaine de la communication publique : celle qu’opèrent les appareils d’état par le biais de médiateurs professionnels pour un public de masse considéré sous l’angle citoyen.
Plus précisément, on propose une méthode de repérage et d’analyse systématique de la construction des identités dans les discours médiatiques et politiques. Comment construit-on une identité ? Quelles identités ? Comment médiatise-t-on ces identités ? À quelles fins et selon quelles modalités stratégiques ? A partir d’un corpus d’extraits d’interactions médiatiques, l’attention sera portée sur l’émergence et la négociation d’identités en confrontation ou en conflit.

 

 Marcel Burger
(CLSL: linguistique française)
Bureau 3147 / marcel.burger@unil.ch

 

 

B / Langages en Action : Nouveaux médias, réseaux sociaux, identité numérique et citoyenneté

Vendredi 10h15-11h45 / Anthropole 3059

Cet enseignement propose des outils et méthodes pour appréhender les langages des nouveaux médias et plus spécifiquement les formes narratives inédites que ceux-ci impliquent. D’une manière générale, les nouveaux médias impliquent des langages en action qui se caractérisent par des enjeux d’immédiateté et d’interactivité au plan de la communication (capacité responsive directe qu’offrent les dispositifs), par des enjeux de créativité et de responsabilité au plan de l’information (web 2.0 participatif et évolutif), et par des enjeux idéologiques au plan de l’expertise et de la légitimité citoyenne (wikileaks, agoravox, mediapart).

A ce titre, les langages en action des nouveaux médias reposent sur des idéaux de communauté et de partage instituant non seulement une temporalité et une spatialité spécifiques mais aussi le brouillage prononcé des repères entre les espaces publics d’intérêt général et les espaces privés, entre les environnements matériels physiques et virtuels.

Marcel Burger
(CLSL : linguistique générale)

Bureau 3147/ marcel.burger@unil.ch

 

 

 

C1 / Multimodal Rhetoric

English / E-learning distance course possible
Consulter http://www.com.usi.ch/

The course offers a rhetorical approach to effective multimodal communication, looking in particular into the integration of visual rhetoric (moving and static images, including graphics) and verbal rhetoric (spoken and written words, including text layout). Students will be introduced to the persuasive design of multimodal messages through a rich palette of case studies: online newspapers’ “front page” organization, advertising (print media, TV and Web), corporate financial reporting and corporate social responsibility reporting (print and web based). Students will learn to look at multimodal content with a rhetorical/design attitude asking why they are constructed in a certain way. Moving from cross-modal processes of meaning construction (e.g. visual and verbal metaphor) and of discourse organization (narrative, argumentation), the course defines a set of basic persuasive design prototypes. Prototypes are then considered within contextualized rhetorical strategies adapted not only to the audience, but to all the relevant organizational stakeholders and to material constraints

 

Andrea Rocci
(USI: Faculté des sciences de la communication)
andrea.rocci@usi.ch



Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

 

 

C2 / Argumentazione nei media

Italien (à Lugano)
Consulter http://www.com.usi.ch

Il corso mette a fuoco i fondamenti dell´argomentazione applicata al campo della comunicazione nei media. Vengono considerate sia le interazioni argomentative che hanno luogo nei processi di produzione dei media, in particolare l´interazione entro la redazione giornalistica, sia le strategie argomentative all´opera nei messaggi mediatici, quindi testi (espositivi o commentativi) e dibattiti con differente tasso di argomentatività.

 

Andrea Rocci
(USI: Faculté des sciences de la communication)
andrea.rocci@usi.ch

 

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

 

C3 / Argumentation in public communication

English (E-learning)
Consulter http://www.com.usi.ch

In public communication, many activities and interactions (oral and written) are characterized by argumentation, as actors are committed to be accountable for their decisions and give reasons for their claims. Argumentation in Public Communication I (3 ECTS) is specifically focused on the argumentative discussion as a means to resolve disagreement through reasonable dialogue; taking into account that well-conducted argumentative interactions ideally increase the quality of communicative exchanges, as they allow avoiding conflict and manipulation.
This course adopts a bottom-up approach, based on the analysis of empirical data (documents, oral discourses) in the field of public communication and on the design of argumentative (oral or written) discourse in specific situations relative to public communication and administrative rhetoric. Students will learn both to analyse and to design argumentative texts (oral or written), focusing on a delicate balance between the critical requirement of resolving disagreement in a reasonable fashion and the attempt to persuade others and win one’s cause.

Sara Greco
(USI: Faculté des sciences de la communication)
sara.greco@usi.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

 

C4 / Introduction to financial communication

English (à définir)
Consulter http://www.com.usi.ch

The course intends to offer an overview of the realm of financial communication, understood both as an interdisciplinary field of scientific research and as a relevant field of professional practices.
Communication is crucial in finance mostly because it enables the diffusion of information that financial players need to construct their evaluations and decisions. Basing on fundamentals in communication theory, it will be possible to distinguish different types of communication processes through which financial information flows in the markets.
The main research topics currently investigated in this will area be reviewed by focusing on the discourse approaches to financial communication, which in the last years have acquired significant importance within both economic sciences (Finance and Accounting) and communication sciences (Linguistics, Rhetoric, Argumentation theory and Business Communication).

Andrea Rocci
(USI: Faculté des sciences de la communication)
andrea.rocci@usi.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

 

D / Einführung in Theorie und Praxis der Produktionsorientierten Medienlinguistik

Deutsch (Winterthur/ZHAW)

Consulter: www.zhaw.ch

Produktionsorientierte Medienlinguistik untersucht Sprachgebrauch in der Programm- und Beitragsproduktion von Presse, Radio, Fernsehen und Hypermedia. Aus theoretischer Perspektive findet sie Antworten auf klassische sprachwissenschaftliche Fragen zum Sprachgebrauch. Aus praktischer Perspektive stellt sie Instrumente bereit zum Qualitätsmanagement der Textproduktion in den Medien. Die Vorlesung verbindet Theorie und Praxis. Sie führt in zentrale Fragen, Methoden und Befunde der Sprachwissenschaft ein – und bezieht sie systematisch auf den Sprachgebrauch in den Medien. So arbeiten wir etwa mit Fallbeispielen aus Redaktionspraxis und Redaktionscoachings, attraktiven Berufsfeldern für Linguistinnen und Linguisten.

 

Daniel Perrin
ZHAW/Winterthur
daniel.perrin@bluewin.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch
 

 

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