Travaux de Science Politique n° 26

Dietmar Braun, Modernising Federalism. Towards Convergence in the Organisation of Intergovernmental Relations ?

Abstract
There have been attempts to reform intergovernmental relations in most advanced federal states during the last 15 years. These reforms were only in part inspired by motives of federal member states to gain more autonomy or by federal governments to increase their guiding capacities. Though these motives have played a role, the secular trend towards the modernisation of the public sector has dominated most of the reform discussion of federal structures and intergovernmental relations. In this article it is intended to demonstrate - by comparing five federal countries - Austria, Australia, Canada, Germany, and Switzerland - to what extent reforms of intergovernmental relations have been influenced by notions of efficiency and accountability. In addition, it is asked whether, given the relatively coherent set of beliefs in new public management, one can observe convergence towards a similar model of organising intergovernmental relations. Though modernising federalism has indeed been a central motive of reform in all federal countries, this has not resulted in an uniform model. There are differences in the degree of modernisation and in how efficiency and accountability have been transformed into the organisation of intergovernmental relations.
Keywords : Federalism, New Public Management, Modernisation, Reforms, Comparative Public Policy

Résumé
Il y a eu plusieurs tentatives de réforme des relations intergouvernementales dans la plupart des Etats fédéraux avancés durant les 15 dernières années. Ces réformes ont été seulement en partie inspirées par des demandes des Etats fédérés d'augmenter leur autonomie ou par des gouvernements fédéraux désirant améliorer leur capacité à diriger. Bien que ces motifs aient joué un rôle, le trend séculaire vers la modernisation du secteur public a dominé la plupart des discussions sur la réforme des structures fédérales et des relations intergouvernementales. Dans cet article, nous essayons de démontrer à travers une comparaison de cinq Etats fédéraux - Autriche, Australie, Canada, Allemagne, et Suisse - dans quelle mesure les réformes des relations intergouvernementales ont été influencées par des notions d'efficacité et de responsabilité. De plus, nous nous posons la question de savoir si, étant donné la relative cohérence des croyances dans la nouvelle gestion publique, on peut observer une convergence vers un modèle similaire d'organisation des relations intergouvernementales. Bien que la modernisation du fédéralisme ait été un motif central de réforme dans tous les pays fédéraux, cela ne s'est pas traduit par une convergence vers un modèle uniforme. Il existe des différences dans le degré de modernisation et dans la manière dont l'efficacité et la responsabilité ont été transformées dans l'organisation de relations intergouvernementales.


Mots-clefs
Fédéralisme, Nouvelle gestion publique, Modernisation, Réformes, Politiques publiques comparées

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