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Technologies et enseignement supérieur: comptes-rendus de recherche

Université de Lausanne | Université de Purdue
 

Université de Lausanne

Using a Teaching Innovation Fund to foster quality teaching at university level

Summary of Dr. Denis Berthiaume at IMHE “What Works” Conference, Managing Quality Teaching in Higher Education (Mexicali, Mexico, 5-6 December 2011)

Purpose

The University of Lausanne, Switzerland, launched its Teaching Innovation Fund (TIF) in 2007 in order to achieve two objectives :

  • Helping individual teachers develop through applied research projects on teaching and learning
  • Fostering institutional change with regards to teaching and learning practices


Method

The TIF consists of a fixed sum of money (up to EUR 25'000) that teachers can apply for in order to change something in their teaching. Funds can be used over one calendar year to hire staff to help on some specific aspect of teaching with or without the use of educational technology.


A big part of the programme is the support provided by the Centre for Teaching and Learning (CTL) and faculty-based Pedagogical Engineers (PE). In order for project leaders to develop through the implementation of their project, they are coached from the day they express the wish to submit a project, all the way through the implementation of the project, and during the evaluation and dissemination phase that comes at the end of the project.

Projects have to be both permanent and transferable, according to the objective of fostering institutional change. Therefore, the selection of projects is done by members of the university community (teachers, assistants, students) and takes into account a series of criteria, including the possibility of reproducing the project in a faculty other than the one it originated from, and the assurance that structural measures will be put in place to render the initiative permanent in its faculty of origin.


Results

In the period 2007-2012, 45 projects have taken shape covering aspects such as :

  • Fieldwork for Master-level students in Political Science
  • Crime prevention laboratory for Criminology students
  • Project-based learning in Literary Theory
  • Block-module for Community Health students
  • Website for the pedagogical development of clinical staff
  • Distance learning for students of Ancient Greek
  • Computer-assisted environment for reflective learning
     
Evaluation

An evaluation of the programme took place in academic year 2011-2012 and showed that both objectives identified above were well met. With regards to the objective of fostering institutional change, several projects have led to the creation of similar initiatives in other faculties (e.g., fieldwork, block courses, peer-to-peer tutoring). With regards to the objective of helping individual teachers develop, a survey of project leaders identified several aspects of the impact the programme had on them, most notably :

  • It helped them develop new knowledge and skills
  • It raised their level of motivation towards teaching
  • It led to new collaborations with colleagues
  • It improved the student experience of learning

 

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Université de Purdue

Une intéressante expérience utilisant un système de «pertinage» (bavardage pertinent - back channel) dans les grands amphis est en cours depuis deux ans à l’Université Purdue.

tiré d'un article de Denys Lamontagne, publié sur Thot Cursus le 18 octobre 2010


Contexte

«Les cours donnés dans des grands amphis le sont essentiellement pour des raisons économiques et pratiques : faciles à préparer, le format est bien maîtrisé et permet une transmission à de nombreuses personnes en un temps court. Cependant, tout le monde s’entend sur le fait que leur efficacité pédagogique est minimale.»

Objectifs

«[Permettre] aux étudiants et aux instructeurs de communiquer et de réaliser des activités participatives dans le contexte des cours en amphi».

Méthode

Après avoir identifié les principaux désavantages des cours en amphi, «on a développé une application (Hotseat) qui propose des services modifiant la dynamique sans perturber le déroulement. Cette application fonctionne à partir des principaux outils et applications de communication utilisés par les étudiants : ordinateurs branchés, téléphones, Facebook, Twitter. Elle permet aux étudiants de commenter, de poser des questions, de prioriser les plus pertinentes, de voter ou de répondre à des questions. Elle permet également de continuer la discussion ou de participer après la classe.»

Résultats

L’utilisation qui est faite [de l'application] par les instructeurs est fort variée. [...] Dans certains cours, le pertinage permet d’obtenir des opinions qu’il aurait été impossible d’obtenir publiquement et qui peuvent pourtant être de grande valeur, particulièrement sur des sujets sensibles. [...] La participation des étudiants valorise le cours et le rend «unique», d’où l’intérêt d’y assister. [...] Pour les instructeurs, savoir quelles sont les questions que les étudiants se posent et ce qu’ils pensent est une information de grande valeur pour l'amélioration des cours.»

Conclusion

«Même si l’expérience est encore récente, certaines données permettent d’affirmer que l’efficacité pédagogique est augmentée. Par exemple, il est possible de faire un corrélation forte entre le nombre de participations des étudiants et leurs résultats aux examens : plus on participe, meilleurs sont les résultats.»

 

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