Séminaires hebdomadaires

A / Médiatiser des identités publiques en contexte polémique

 

Cet enseignement vise l’acquisition de connaissances théoriques et méthodologiques pointues dans le domaine de la communication publique : celle qu’opèrent les appareils d’état par le biais de médiateurs professionnels pour un public de masse considéré sous l’angle citoyen.
Plus précisément, on propose une méthode de repérage et d’analyse systématique de la construction des identités dans les discours médiatiques et politiques. Comment construit-on une identité ? Quelles identités ? Comment médiatise-t-on ces identités ? À quelles fins et selon quelles modalités stratégiques ? A partir d’un corpus d’extraits d’interactions médiatiques, l’attention sera portée sur l’émergence et la négociation d’identités en confrontation ou en conflit.

 

 Marcel Burger
CLSL
Bureau 3147 / marcel.burger@unil.ch

 

B / Langages de la communication digitale: Nouveaux médias, réseaux sociaux, identité numérique et citoyenneté

 

Cet enseignement propose  des outils pour appréhender les discours multimodaux des nouveaux médias et des réseaux sociaux et plus spécifiquement les formes narratives inédites que ceux-ci impliquent.

L’avènement de la communication digitale par la technologie numérique a modifié en profondeur les discours publics, les valeurs supportant les relations sociales, tout comme les habitudes de communication des acteurs sociaux au quotidien. D’une manière générale, les nouveaux médias impliquent des langages qui se caractérisent par des enjeux d’immédiateté et d’interactivité au plan de la communication, des enjeux de responsabilité au plan de l’information, et par des enjeux idéologiques au plan de la légitimité à intervenir dans les espaces sociaux.

A ce titre, les langages en action des nouveaux médias reposent sur des idéaux de communauté et de partage instituant non seulement une temporalité et une spatialité spécifiques mais aussi le brouillage prononcé des repères entre les espaces publics d’intérêt général et les espaces privés, entre les environnements matériels physiques ‘hors ligne’ et virtuels ‘en ligne’.

Divers intervenants
CLSL
Bureau 3147 / marcel.burger@unil.ch

 

C1 / Argumentation in public communication

en anglais/ à distance

 

Recent research in public communication discusses the importance of an argumentative turn in policy analysis. This turn is justified because, in public communication, most activities and interactions (oral and written) are characterized by argumentation, as actors are committed to be accountable for their decisions and give reasons for their claims. Argumentation in Public Communication focuses on argumentation as a means to resolve disagreement through reasonable dialogue. It assumes that a well-conducted argumentative dialogue ideally increases the quality of public communication, taking a systemic design perspective on deliberative democracy and public policy.

This course provides students with a method to analyze and design arguments, based on the discussion of a series of case studies within different contexts of public communication, ranging from public press releases, to policy documents, to the debate around democracy and popular initiatives, to NGO campaigns and political debates and their echoes on the media. Students will be able to reconstruct which argument schemes (technically called loci) are used in in different contexts and documents of public communication (distinguishing, for example, argument schemes such as means-end argumentation, analogy and appeals to authority), analyze their implicit premises and evaluate their validity.

Sara Greco
USI: Faculté des sciences de la communication
sara.greco@usi.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

C2 / Argumentation in finance

en anglais/ à distance

The course introduces students to the argumentative dimension of financial communication and interactions. As a discourse aimed at justifying a claim on reasonable grounds, argumentation intervenes in finance to achieve two main interconnected goals, which are considered in this course:

Support sound decision-making. Both corporate managers and investors make use of argumentation to improve the quality of their decisions by removing or at least reducing uncertainty, by assessing the credibility of a disclosed or signaled piece of information and the reliability of a prediction or forecast, by detecting possible biases or signs of hubris in corporate reporting, and more in general by connecting in a relevant way available information to evaluations and investment decisions.

Persuade investors and other market actors. The legitimation, diffusion and success of financially-relevant corporate initiatives significantly depend on management’s ability to offer convincing reasons that persuade investors, regulators, analysts and media in relation to various issues emerging in corporate life. These issues may refer to ordinary business activities, such as the evaluation of quarterly/annually announced earnings; extraordinary transactions, such as the desirability of an IPO or an M&A deal; and situations of crisis which create the exigency of preserving or restoring corporate image and trustworthiness in front of shareholders and other stakeholders.

Andrea Rocci & Ruedi Palmieri
USI: Faculté des sciences de la communication
sara.greco@usi.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

D / Combining methods in research of newswriting

en anglais/à distance

Consulter: www.zhaw.ch

Investigating real-life writing processes of journalists at their workplaces requires combining newsroom ethnography with linguistic analysis. But how to combine research frameworks and methods? In this workshop, we start with the methodological requirements of researching real-life writing processes. We then outline a typology of state-of-the-art methods in writing research : version analysis for tracking intertextual chains, progression analysis for identifying writing strategies, variation analysis for revealing audience design and meta-discourse analysis for investigating language policy making. Finally, we explain challenges of combining such perspectives and methods in research projects.

 

Daniel Perrin
ZHAW: Angewandte Linguistik
daniel.perrin@bluewin.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch
 

 

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