Séminaires hebdomadaires

A / Médiatiser des identités publiques en contexte polémique

 

Cet enseignement vise l’acquisition de connaissances théoriques et méthodologiques pointues dans le domaine de la communication publique : celle qu’opèrent les appareils d’état par le biais de médiateurs professionnels pour un public de masse considéré sous l’angle citoyen.
Plus précisément, on propose une méthode de repérage et d’analyse systématique de la construction des identités dans les discours médiatiques et politiques. Comment construit-on une identité ? Quelles identités ? Comment médiatise-t-on ces identités ? À quelles fins et selon quelles modalités stratégiques ? A partir d’un corpus d’extraits d’interactions médiatiques, l’attention sera portée sur l’émergence et la négociation d’identités en confrontation ou en conflit.

 

 Marcel Burger
CLSL
Bureau 3147 / marcel.burger@unil.ch

 

B / Langages de la communication digitale: Nouveaux médias, réseaux sociaux, identité numérique et citoyenneté

 

Cet enseignement propose  des outils pour appréhender les discours multimodaux des nouveaux médias et des réseaux sociaux et plus spécifiquement les formes narratives inédites que ceux-ci impliquent.

L’avènement de la communication digitale par la technologie numérique a modifié en profondeur les discours publics, les valeurs supportant les relations sociales, tout comme les habitudes de communication des acteurs sociaux au quotidien. D’une manière générale, les nouveaux médias impliquent des langages qui se caractérisent par des enjeux d’immédiateté et d’interactivité au plan de la communication, des enjeux de responsabilité au plan de l’information, et par des enjeux idéologiques au plan de la légitimité à intervenir dans les espaces sociaux.

A ce titre, les langages en action des nouveaux médias reposent sur des idéaux de communauté et de partage instituant non seulement une temporalité et une spatialité spécifiques mais aussi le brouillage prononcé des repères entre les espaces publics d’intérêt général et les espaces privés, entre les environnements matériels physiques ‘hors ligne’ et virtuels ‘en ligne’.

Divers intervenants
CLSL
Bureau 3147 / marcel.burger@unil.ch

 

C1 / Argumentazione nei media

en italien / à Lugano
Consulter http://www.com.usi.ch

Il corso mette a fuoco i fondamenti dell´argomentazione applicata al campo della comunicazione nei media. Vengono considerate sia le interazioni argomentative che hanno luogo nei processi di produzione dei media, in particolare l´interazione entro la redazione giornalistica, sia le strategie argomentative all´opera nei messaggi mediatici, quindi testi (espositivi o commentativi) e dibattiti con differente tasso di argomentatività.

Andrea Rocci
USI: Faculté des sciences de la communication
andrea.rocci@usi.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

 

C2 / Argumentation in conflict resolution

en anglais/ E-learning

Argumentation in Conflict Resolution is entirely devoted to introducing argumentation as a communicative approach to handle disagreement and resolve conflict. Particular attention will be devoted to argumentation in dispute mediation and other practices of Alternative Dispute Resolution, such as facilitated negotiation, ombudsman, and others. The focus of the course will be on the most important communicative competences that are necessary to approach conflict resolution, among which: questions, active listening, framing and reframing processes, discursive analysis of emotions, and specific argument patterns to be used by facilitators to help the parties without renouncing to neutrality. The course will introduce analyses of conflict resolution/prevention at a public level, for example environmental conflict. It will also use examples of interpersonal conflict to show how specific communication tools need to be used both at the interpersonal level and at a higher level (intergroup or international). Through hands-on analyses and theoretical reflection, students will gain skills to deal with conflicts at different level and to interpret controversies relevant to public communication

Sara Greco
USI: Faculté des sciences de la communication
sara.greco@usi.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

C3 / Multimodal rhetoric

en anglais/ E-learning

The course offers a rhetorical approach to effective multimodal communication, looking in particular into the integration of visual rhetoric (moving and static images, including graphics) and verbal rhetoric (spoken and written words, including text layout). Students will be introduced to the persuasive design of multimodal messages through a rich palette of case studies: online newspapers’ “front page” organization, advertising (print media, TV and Web), corporate financial reporting and corporate social responsibility reporting (print and web based). Students will learn to look at multimodal content with a rhetorical/design attitude asking why they are constructed in a certain way. Moving from cross-modal processes of meaning construction (e.g. visual and verbal metaphor) and of discourse organization (narrative, argumentation), the course defines a set of basic persuasive design prototypes. Prototypes are then considered within contextualized rhetorical strategies adapted not only to the audience, but to all the relevant organizational stakeholders and to material constraints.

Andrea Rocci
USI: Faculté des sciences de la communication
sara.greco@usi.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch

 

D / Combining methods in research of newswriting

en anglais/E-learning

Consulter: www.zhaw.ch

Investigating real-life writing processes of journalists at their workplaces requires combining newsroom ethnography with linguistic analysis. But how to combine research frameworks and methods? In this workshop, we start with the methodological requirements of researching real-life writing processes. We then outline a typology of state-of-the-art methods in writing research : version analysis for tracking intertextual chains, progression analysis for identifying writing strategies, variation analysis for revealing audience design and meta-discourse analysis for investigating language policy making. Finally, we explain challenges of combining such perspectives and methods in research projects.

 

Daniel Perrin & Mathias Fürer
ZHAW: Angewandte Linguistik
daniel.perrin@bluewin.ch

Pour toute information complémentaire, veuillez prendre contact avec: Marcel.Burger@unil.ch
 

 

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