Spang Bovey Nadia

Spang Bovey Nadia

Coordonnées Curriculum Recherches Enseignements Publications

Axes de recherche

Dispositifs numériques de soutien à l'enseignement et à l'apprentissage

Environnements personnels d'apprentissage et ePortfolio

Modélisation et interopérabilité des scénarios d'apprentissage

 

Projets

Autres projets

SELFPAD - Un outil pour aider l'étudiant-e à prendre conscience de ses compétences
2014 - 2016
Organisme subventionnaire: Université de Lausanne  (Suisse)
Requérant·e: Nadia Spang Bovey, Faculté des lettres/RISET, Unil
Autres collaborateurs-trices: Université de Genève, UniDistance
Créée par l'UNIL en collaboration avec l'UNIGE et UniDistance, l'application SELFPAD offre à l'étudiant-e un outil web lui permettant de conscience de ses compétences et de ses connaissances. Elaboré par un groupe de travail comprenant des enseignants, des étudiants, des responsables de formation et des ingénieurs pédagogiques, SELFPAD guide l'étudiant-e lors de la production de synthèses illustrant sa perception de ses propres compétences, grâce à une analyse de ses expériences académiques, professionnelles et personnelles. Cette approche est appelée démarche réflexive.
Réfléchir à ses acquis, faire des liens entre les domaines de connaissances, formuler précisément ses compétences, diagnostiquer ses forces et ses faiblesses, trouver des stratégies pour s'améliorer sont autant de composants de la démarche réflexive. C'est une activité qui demande temps et concentration, et qu'il faut s'approprier. SELFPAD accompagne ce processus, en préparation à la rédaction d'un ePortfolio.

MAGICC - Modularising Multilingual and Multicultural Academic Communication Competence
2011 - 2014
Organisme subventionnaire: Commission Européenne, Programme d'éducation et de formation tout au long de la vie
Requérant·e: Brigitte Forster Vosicky, Centre de langues, Unil
Autres collaborateurs-trices: Université de Lausanne, CH Jyväskylän yliopisto, FI The Open University, UK Rijksuniversiteit Groningen, NL Universidade do Algarve, PT Politechnika Poznanska, PL Université de Fribourg, CH Universität Bremen, DE Freie Universität Berlin, DE
Le projet MAGICC "Modularisation des compétences de communication académique multilingue et multiculturelle pour les niveaux BA et MA" est un projet multilatéral ERASMUS sur 3 ans. Il a été soutenu par le Programme d'éducation et de formation tout au long de la vie de l'UE.
Il décrit et conceptualise les compétences de communication multilingue et multiculturelle académique et professionnelle pour l'éducation supérieure. Il complémente le Cadre européen commun de référence pour les langues (CECR) du Conseil de l'Europe et met à disposition des outils transnationaux pour intégrer des dimensions académiques, interculturelles et d'apprentissage tout au long de la vie dans la construction du répertoire multilingue des diplômé-e-s

WP 1.5 / "Learning Infrastructure" for efficient working, learning and teaching
2013 - 2014  (12  mois)
Organisme subventionnaire: Switch  (Suisse)
Requérant·e: Nadia Spang Bovey, Unil et Patrick Roth, Unige
Autres collaborateurs-trices: Johann Luthi, Céline Restrepo Zea, Emmanuel Fernandes
WP 1.5: Using the e-Portfolio as Base for a Long-Term Digital Identity

This work package focuses on the long-term exploitation of contents in an e-portfolio with respect to reflection, evaluation and showcasing.

Results:

Report: Identification of the sources of digital artifacts of an individual within the academic environment
Report: An analysis of the thinking processes when building an e-portfolio in various situations
Report: A specification of an aggregation system for automatic compilation of data and processes (including a comparison with Mahara)

WP 9 / AAA/SWITCH - e-Infrastructure for e-Science
2011 - 2012  (12  mois)
Organisme subventionnaire: Programme fédéral Education, Recherche et Innovation  (Suisse)
Requérant·e: Patrick Roth, Unige
Autres collaborateurs-trices: Membres du SIG ePortfolio, Eduhub
WP 9: ePortfolio guidelines and tutorials
Although there is abundant literature on ePortfolios, it can be difficult to understand the scope of conditions, changes and consequences to be expected when ePortfolios are introduced to (higher) education. The aim of the guidelines is therefore to give an overview of what all parties involved need to know to determine their course of action and successfully enter the ePortfolio process. The focus is on the general idea and typical uses of an ePortfolio; it will be up to each person or institution to interpret and adapt the guidelines to their own individual needs.
The introduction starts by describing the typical features of an ePortfolio and will be followed by chapters specifically addressing students, teachers, institutions, and IT departments.

 

Collaborations

Interfacultaires

Groupe des ingénieurs pédagogiques de l'Unil (2003-2004)
Suisse

RISET - Réseau interfacultaire de soutien "enseignement et technologies"
Le RISET coordonne, soutient et valorise de manière cohérente les initiatives d'intégration des technologies dans l'enseignement à l'UNIL. Pour mieux répondre aux enjeux qui en découlent, il présente une structure en réseau de compétences: coordonné par la Direction de l'UNIL, il réunit plus d'une dizaine de personnes rattachées aux services directement concernés par les technologies (UNICOM, Centre informatique) et par l'enseignement (facultés, Centre de soutien à l'enseignement, Formation continue UNIL-EPFL). Cette structure transversale dispose d'une petite équipe technique permettant de répondre aux besoins en matière de production et de maintenance de projets.
Suisse

Interuniversitaires

SIG e-portfolio (2010-2014)
The aim of the SIG E-Portfolio is to determine the usage of e-portfolio elaborating pedagogical recommendations and defining if there is a common need for a national instance of an e-portfolio that would among other features cover lifelong storage. In order to do so, the SIG launched a survey to identify e-portfolio practices and needs, and since then organizes workshops to focus on pedagogical and technological aspects. After having produced several types of guidelines, the focus will now be on raising awareness for e-portfolios. The aim is to help new users getting started by informing them about existing possibilities, introducing practical examples and giving them guidance.
Suisse
Contact : Elisabeth Berg, UZH

Eduhub: Forum national e-learning
eduhub.ch a été fondée en 2008 afin de mettre en contact et d'assister les spécialistes e-learning de toutes les hautes écoles suisses - enseignants, chercheurs, collaborateurs de centres universitaires d'assistance e-learning et autres intéressés. Actuellement, la Community compte environ 850 membres. Tous s'engagent à titre volontaire en vue d'un objectif commun: rendre les environnements d'apprentissage aussi attrayants que possible et mettre durablement en oeuvre les nouvelles technologies d'apprentissage aux hautes écoles suisses.
Suisse
Contact : Nathalie Roth, Switch

 

Evénements et manifestations

Conférences

Selfpad: Supporting reflective thinking practices in various learning situations
avec Patrick Roth, Université de Genève

Selfpad is a web tool designed to support the self-evaluation of one's learning process and reflective thinking practices. A companion site to Mahara, Selfpad guides the user through scaffolding sequences of task and competence analysis, until sufficient confidence is gained to overcome the e-portfolio "blank page
syndrome". It can be used in a variety of learning situations: autonomous e-portfolio preparation, regular course settings, internship supervision, as well as continuing education. During this hands-on workshop, Selfpad was introduced as an approach to support students describing knowledge and skills and reflecting upon their learning practices, difficulties and progress. It was shown how mastering the reflective process while being in formal learning settings, as a preparation for more autonomous lifelong learning practices, can help students and staff to consider both knowledge and skills as real assets that need to be nurtured, showcased and reinforced over time.

Grande-Bretagne
http://www.aaeebl.org/?page=edinburgh_2016

User experience: Beyond the Empty Containers
avec Patrick Roth, Unige
17.07.2014
Grande-Bretagne
https://maharahuiuk.org/

E-portfolio
avec Céline Restrepo Zea, Unil, et Patrick Roth, Unige
First round: How should students and teachers who are new to e-portfolios be introduced to the concept?
Second round: How to simplify the use of a single tool meant for multiple purposes?
Third round: What is the potential of transferring a learning portfolio from the studies to a portfolio maintained after the studies?
Suisse
Contact : Nathalie Roth, Switch
http://www.eduhub.ch/events/eduhub-days/eduhub-days-2014/

E-portfolio guidelines for the Higher Education context
Although there is abundant literature on portfolios, it can be difficult to understand the scope of conditions, changes and consequences to be expected when e-portfolios are introduced in (higher) education. The need for guidelines to help decision makers, teachers and students determine their course of action and successfully enter the e-portfolio process, had been pointed out in the SIG E-Portfolio Survey (2010). Therefore, one work package of the AAA PLE-UNIGE.9 project has been dedicated to the elaboration of these guidelines. In this presentation, we will explain the concept of these guidelines and show their current content.
Suisse
Contact : Nathalie Roth, Switch
http://www.eduhub.ch/events/eduhub-days/eduhub-days-2012/

PLE for language learning: sharing expectations
avec Céline Restrepo Zea, Unil
Suisse
Contact : Nathalie Roth, Switch
http://www.eduhub.ch/events/eduhub-days/eduhub-days-2009/

Démarche et technologie pour le développement des compétences d'apprentissage en autonomie
Sous-titre : transformation de l'enseignement des langues à l'Université de Lausanne
avec Céline Restrepo Zea
17.05.2007
Être capable d'évaluer ses connaissances et d'identifier ses besoins en formation, les combler au moins partiellement par soi-même et être en mesure de documenter sa progression sont des compétences qui seront utiles tout au long de la vie. Le but de cet atelier est d'explorer le rôle que peut jouer l'institution universitaire dans la mise en place de ces compétences, en étudiant le cas particulier du maintien et de l'amélioration des compétences en langues étrangères, si cruciales dans le monde professionnel
européen. Après une introduction en forme de sensibilisation aux enjeux de l'apprentissage en autonomie, les participants découvriront les caractéristiques d'un environnement d'apprentissage des langues ayant pour objectif, en plus du développement des compétences linguistiques proprement dites, celui de l'habileté et de méthodes permettant à l'apprenant de travailler en autonomie. Cet environnement, qui est construit autour de plusieurs lieux de travail, sera présenté en détail tant dans sa dimension pédagogique que technique.
Canada
http://www.aipu-international.org/

Congrès

A new learning model to support autonomous learning
avec Céline Restrepo Zea
23.05.2008
Suisse

Colloques

Selfpad: Integrating Reflective Thinking Practices into Various Pedagogical Scenarios
with Patrick Roth, UNIGE & Laurence Gagnière, UniDistance

Throughout 2015, the Universities of Lausanne, Geneva, and UniDistance have been collaborating on a project called Selfpad, a web tool designed to support the adoption of self-evaluation of their own learning process and reflective thinking practices. A companion site to Mahara, Selfpad guides the user through scaffolding sequences of task and competence analysis, until sufficient confidence is gained to overcome the e-portfolio "blank page syndrome". It can be used in a variety of learning situations: autonomous e-portfolio preparation, regular course settings, internship supervision, as well as continuing education.
During this Creative Café, we will introduce Selfpad as an approach to support students describing knowledge and skills and reflecting upon their learning practices, difficulties and progress. We will show how mastering the reflective process while being in formal learning settings, as a preparation for more autonomous lifelong learning practices, can help students and staff to consider both knowledge and skills as real assets that need to be nurtured, showcased and reinforced over time.
Suisse
Contact : Nathalie Roth, Switch
https://www.eduhub.ch/events/eduhub-days/eduhub-days-2016/

SELFPAD: A tool to support the adoption of self-evaluation by students
20.11.2015
Suisse
Contact : Elisabeth Berg, UZH
https://www.eduhub.ch/community/special-interest-groups/e-portfolio/national-event-2015/

Séminaires

ePortfolio: a tool for the self-evaluation of one's own learning process
with Patrick Roth, Unige

During this presentation, we will introduce the ePortfolio approach as a help to reflect upon one's learning practices, difficulties and progress. Emphasis will be put on the importance of getting acquainted with the reflective process while being in formal learning settings, as a preparation for more autonomous lifelong learning practices. Therefore, the Universities of Lausanne, Geneva and UniDistance are collaborating on a project aimed at providing Selfpad, a web tool to support the adoption of self-evaluation for students and academic staff of their learning. Users are lead to consider both knowledge and skills as real assets that need to be nurtured, showcased and reinforced over time. Simultaneously, such an approach could provide suitable indications on the alignment between the competences targeted by a programme and the ones identified by the learners.
17.11.2015
Belgique
http://autumn2015seminar.eucen.eu/programme/

Concept Maps: Types, uses, software
16.06.2011
http://fr.slideshare.net/nspang/concept-maps-types-uses-software
Suisse
Contact : Nathalie Roth, Switch

Formations continues

Ateliers CSE-RISET
09.12.2015: Utiliser l'analyse et l'annotation de vidéos comme outil d'enseignement
30.04.2015: Evaluer à l'aide des grilles critériées dans Moodle
17.03.2015: Varier les travaux demandés aux étudiants: productions multimedia
09.12.2014: Usages des cartes conceptuelles dans l'enseignement
13.03.2014: Favoriser l'autonomie des étudiant-e-s
01.03.2011: La construction d'une carte conceptuelle

Suisse

Atelier "Favoriser le transfert des apprentissages par les démarches réflexives"
avec Céline Restrepo Zea et Patrick Roth
Suisse
Contact : Coordination RISET
https://wp.unil.ch/jip/jip-2014/


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