Religions, migration, arts

| Recherches en cours | Recherches terminées
 

L'ISSR mène actuellement des recherches en migration, religions et arts sous l'impulsion de la professeure Monika Salzbrunn.  

Recherches en cours

L'islam (in)-visible en ville. Expressions matérielles et immatérielles des pratiques de l'islam dans l'espace urbain

Présentation de la recherche

Ce projet a pour objectif d’apporter un éclairage sur la visibilité ou l’invisibilité de l’islam et des musulmans en ville. Sur la base de matériel audio-visuel (photographies et films), il s’agira de susciter une réflexion articulant anthropologie visuelle, sciences sociales des religions, des migration et sociologie urbaine.

Financement: FNS

Durée: 1.4.2013 - 30.09.2017

Responsable : Prof. Monika Salzbrunn

Collaboratrices et collaborateur:
Barbara Dellwo, Doctorante FNS
Dr. Talia Bachir-Loopuyt, chercheuse senior FNS

Flyer islam invisible 11 2015  (870 Ko)


Colloque de valorisation "Islam (in)visible en ville"
22-23 septembre 2016 - Amphipôle 342 - UNIL

vers la page du colloque

Publication

p9782830916683.jpg

L'islam (in)visible en ville, Labor & Fides, 2019


Média

« Etre musulman aujourd'hui, selon Nilüfer Göle », émission « Forum » (RTS), le 23 septembre 2016.
>> Ecouter l'émission

Réseaux sociaux transnationaux : l'occupation de l'espace public par les confréries soufies aux Etats-Unis et en Europe

Réseaux sociaux transnationaux : l'occupation de l'espace public par les confréries soufies aux Etats-Unis et en Europe (Suisse, France, Italie, Allemagne)

Responsable:
Prof. Monika Salzbrunn

Financement propre:
projet mené en collaboration avec des étudiant-e-s en Master "Sciences Sociales et Migrations - Diasporas et migrations".

Les carnavals euro-méditerranéens entre subversion et folklorisation

Les carnavals euro-méditerranéens entre subversion et folklorisation

Projet financé par
le MuCEM (Musée des Cultures Euro-Méditerranéennes, Marseille), 2013-14

Partenaires:
Michel Agier; Dir. de recherche à l'IRD
Marie-Pascale Mallé, Ministère de la Culture
Prof. Monika Salzbrunn, Université de Lausanne

Projet européen ERC "Art and Activism - ARTIVISM"
Art et Sciences Sociales : Méthodes émergentes dans un contexte de co-construction des savoirs

Projet CIVIS de la chaire Religions, Migration, Arts, ISSR FTSR

Ces vingt dernières années, on observe l’émergence de méthodes de recherche inspirées des arts : dessin, théâtre, film etc. L’application de ces méthodes s’inscrit d’une part dans une optique participative dans le processus de recherche et, d’autre part, dans la perspective de restituer les résultats de façon accessible à un large public. L’équipe de la chaire « Religions, Migration, Arts » de la FTSR a participé à plusieurs initiatives promouvant ces méthodes dans une collaboration entre artiste.x.s, chercheur.e.x.s et militant.e.x.s, notamment le salon des écritures alternatives à Marseille, la Manifesta 13, et a réalisé le projet ERC ARTIVISM. Art and Activism. Creativity and Performance as subversive means of political expression in super-diverse cities (www.erc-artivism.ch ) dirigé par la professeure Monika Salzbrunn et financé par le Conseil Européen de la Recherche.

Après avoir obtenu un projet de partenariat privilégié avec l’Université Libre de Bruxelles pour son projet ArtObout/L’art comme objet et comme outil pour les sciences sociales, et réalisé plusieurs court-métrages et films documentaires, la professeure Salzbrunn poursuit l’élaboration de méthodes innovatrices en sciences sociales grâce à la sélection de son projet Art-based methods in social sciences : towards engaged co-construction of knowledge par l’alliance européenne CIVIS. Le seul projet CIVIS  porté par la FTSR et animé par la professeure Salzbrunn et son assistante Sara Wiederkehr réunira des collègues de l’Université Libre de Bruxelles, de l’Université Aix-Marseille, de l’Université de Tübingen et de l’Université de Stockholm autour d’une journée d’étude le 2 novembre 2023 à Lausanne

civis11-logo-white-map-blue-circle_2.png

Communicating Social Science and Humanities - Mastering Methodological Challenges and Learning how to Publish and Disseminate Findings Early On

Dans le cadre de l'alliance universitaire européenne CIVIS, la professeure Monika Salzbrunn co-organise avec les professeur.e.s Adrian Stoicescu (Université de Bukarest), Gabriele Alex (Université de Tübingen) et Vassiliki Chryssanthopoulou (Université d’Athènes) un Blended Intensive Program (BIP) ouvert aux étudiant.e.x.s en Master avancés ainsi qu'aux doctorant.e.x.s, intitulé “Communicating Social Science and Humanities - Mastering Methodological Challenges and Learning how to Publish and Disseminate Findings Early On”.

Le programme se déroule en partie en ligne, puis du 23 au 27 juin 2025 en présentiel en Roumanie. Les candidatures pourront être soumises dès le 15 septembre via la page de CIVIS : https://civis.eu/en/learn/civis-courses 

Artivism as a Creative Form of Political Expression

Funded by the SNSF (Agora funding program) and by Ernst Göhner Stiftung

Summary

In the current context of political, social, economic, and ecological crises, this Agora project aims to stimulate dialogue between social scientists and society on creative forms of political expression, to raise awareness for diversity and equal opportunities through scientific mediation. In this way, we seek to enhance interest in social science research, transmit knowledge and create dialogue with the public about research results, and stimulate bottom-up participation in democracy through art and activism.

The project is based on the research processes and results of the project “ARTIVISM. Art and Activism. Creativity and Performance as Subversive Forms of Political Expression in Super-Diverse Cities”, financed by the European Research Council as a consolidator grant for the applicant in the framework of Horizon 2020. The ARTIVISM project has explored artistic forms of political expression in urban spaces marked by migration and growing diversity. It has researched creative resistances as responses to diverse crises and/or oppressive conditions. The researchers combined innovative methods of audio-visual ethnography, urban event ethnography, street ethnography, multisensory ethnography, apprenticeship and field-crossing.

To implement the project within two years, the researchers will organise interactive events in form of creative workshops on art and activism, and film screenings of ERC Artivism productions, inviting scientists, artists, activists, and the public for dialogue.

In parallel, the researchers will produce an ethnographic comic book on art and activism in different cultural and political settings in dialogue with the targeted publics. In this way, the comic book will be a product of fieldwork, restitution, and dialogue. The applicants will continue to collaborate with artists and activists from the fieldsites of the ERC project, contributing in this way to the decolonization and diversification of scientific research. The interactive events target a diverse and intergenerational audience in Switzerland that seeks to engage in processes of political change and to learn about creative forms of engaged citizenship from across the world.

The comic book addresses readers worldwide using open access.

A blog will be published to support the scientific mediation. The Agora project will be implemented by a team consisting of the applicant, the co-applicant communication expert and the comic artist (both from the French Cameroonian fieldsite), the senior researcher of the Artivism project, and a student assistant. The Scientific Mediation service of the University of Lausanne and the comic book festival BDFIL will be partners in the organisation of the events and their dissemination and promotion alongside several public and private cultural institutions of the city of Lausanne. The project takes an intersectional and collaborative approach with a high input of human power. 

 

Partenariat privilégié ULB-UNIL

Sciences sociales et méthodes graphiques et sonores : méthodes innovatrices à la croisée de la recherche et de l’enseignement

Dans le cadre du projet « Sciences sociales et méthodes graphiques et sonores : méthodes innovatrices à la croisée de la recherche et de l’enseignement », dirigé par les professeures Monika Salzbrunn (Unil) et Maïté Maskens (Université Libre de Bruxelles), en partenariat CIVIS avec la professeure Constance de Gourcy (Aix-Marseille Université) et financé dans le cadre de l’appel à projets de partenariat privilégié Unil-ULB (2024-26), un premier atelier de recherche-enseignement sera organisé en novembre 2024 à Lausanne sur les méthodes graphiques en sciences des religions et sciences sociales et un second atelier à Marseille en 2025 sur les méthodes sonores.

Recherches terminées

Ruhr Area and Istanbul : The Economies of Urban Diversity.

Financement:
Projet financé dans le cadre de la Global Young Faculty/Fondation Mercator, 2009-2013.

Responsable :
Prof. Monika Salzbrunn

Partenaires:
Dr. Darja Reuschke, St Andrews College
Dr. Korinna Schönhärl, Universität Duisburg-Essen

Undokumentierte Mobilität (Tunesien-Schweiz) und digital-kulturelle Ressourcen nach dem 'Arabischen Frühling'

(English version further down)

Prof. Monika SALZBRUNN
Antragstellerin und Projektleiterin

Farida Souiah
Senior FNS-Forscher

Simon Mastrangelo
FNS-Doktorand

1. Zusammenfassung
Das Vorhaben widmet sich undokumentierter Mobilität im Kontext der jüngsten Umbrüche in Tunesien. Auch nach den Ereignissen des "Arabischen Frühlings" und den Forderungen nach Demokratie, Würde und Freiheit ist das Verlangen junger Männer ungebrochen, ihre ‚Papiere zu verbrennen’ (Harga, heisst ‚brennen’, ‚seine ‚Papiere verbrennen’, die Harragas sind diejenigen, die ‚brennen’, ihre Papiere verbrennen) und sich ‚illegal’ über das Mittelmeer auf den Weg nach Europa zu machen. So ist im Jahre 2011 die Zahl der Asylgesuche in der Schweiz „um rund 45 Prozent gestiegen” und war, nach Eritrea, das “wichtigstes Herkunftsland” Tunesien, wie das Bundesamt für Migration (2012a:3) feststellt.

Die Untersuchung versteht undokumentierte Mobilität als Prozess, der nicht nur ökonomische Aspekte umfasst, sondern soziale, generationale, politische, religiöse, kulturelle und gender-Aspekte einschließt. An der Schnittstelle zwischen Anthropologie, Soziologie und Kulturwissenschaft wird das Forschungsprojekt drei zentrale Forschungsfragen in den Blick nehmen:

  1. Wie wird die (derzeitige) alltägliche Realität in Tunesien von den Harragas, also den Akteuren selbst verhandelt? Welche Lebensentwürfe und Vorstellungen vom ‚guten Leben’ werden dort entwickelt?
  2. Welche Rolle spielen tunesische Communities und Netzwerke von sans-papiers in der Schweiz in der Aushandlung, Schaffung und Repräsentation dieser Realitäten? Und, eng daran gebunden,
  3. wie werden kulturellen Ressourcen und digitale Medien genutzt, um sich über die gegenwärtige Situation in Tunesien und in der Schweiz zu verständigen? Welche Rolle spielen diese auf dem Weg nach Europa, in die Schweiz?

In interdisziplinärer Perspektive sollen also die Handlungsoptionen der Akteure in den Blick genommen werden, die jedoch auch und gerade

  • die soziale Imagination abbilden und auf digitale, transkulturelle Ressourcen zurückgreifen. Diese artikulieren sich mittlerweile besonders
  • in digitalen Medien (Blogs, Social Networks, YouTube) und schaffen einen transnationalen öffentlichen Raum, in dem die individuelle und gesellschaftliche Situation verhandelt wird.

Die Ziele des Projektes richten sich also zum einen auf ein Verständnis der Praktiken undokumentierter Migration (Harga) in Tunesien im Kontext der Umbrüche des ‚Arabischen Frühlings’ und den Ansprüchen an die Veränderung der soziopolitischen Lage. Zum anderen sollen auch und gerade die transnationalen sozialen Imaginationsräume, die kulturellen Produktionen, Symbolisierungen in den digitalen Medien analysiert werden, die diese mittlerweile auch artikulieren und damit zur alltäglichen Schaffung eines öffentlichen Raumes der Aushandlung und Verständigung über die gemeinsame Lage beitragen. Der Fokus liegt somit auf den kulturellen Aspekten von Harga und den diskursiven, semantischen und imaginären Artikulationen dieser transnational vernetzten Mobilitätsprojekte.

Um diese Forschungsfragen zu beantworten, wird sich das Projekt in drei Work-Packages (WP) entwickeln und sich methodisch auf eine ‚multi-sited ethnography’ in Tunesien und den Metropololen der Schweiz stützen (WP1/2), induktiv verfahren und sich auf ethnographische Methoden verlassen können. Neben der ‚teilnehmender Beobachtung’ an von den Akteuren bestimmten, unterschiedlichen Orten werden weitere qualitative Methoden (offene und biographische Interviews, mental maps) der Beantwortung der Forschungsfragen dienen. Da das Internet zu einem Ort der Aushandlung geworden ist, wird eine der zentralen Methoden des Forschungsdesigns eine ‚Digitale Anthropologie’ darstellen (WP3). Durch die Einbeziehung dieser, in Migrationsstudien bislang noch weitgehend vernachlässigten Dimension leistet das Projekt einen aktuellen, innovativen Beitrag zur transnationalen Migrationsforschung im Kontext der Transformationen des euro-mediterranen Raumes.

 

Undocumented Mobility (Tunisia-Switzerland) and Digital-Cultural Resources after the ,Arab Spring'

Principal Investigator and Project Leader
Prof. Dr. Monika SALZBRUNN

Senior Researcher FNS
Farida Souiah

Doctoral student FNS
Simon Mastrangelo


Lead

The research envisions undocumented mobility (Harga) from Tunisia to Europe (Switzerland) after the ‚Arab Spring’ and its ongoing demands for democracy, dignity and liberty. Connecting the transnational, social imaginaire, cultural productions, symbolizations in digital media, the project offers a highly innovative approach to the research of mobilities and transnational migration studies in the context of the current transformations in Mena-countries and the Euromediterranean space.


Lay Summary

The research engages undocumented mobility in the context of recent developments in Tunisia. Even after the events of the “Arab Spring” and its demands for dignity and liberty, the desire of young men (harragas) to “burn their papers” (harga), to leave their country of first citizenship and to reach Europe is still persistent. Such a desire to escape overall circumstances however cannot be reduced to merely economical motives. Undocumented mobility is by no means a one-dimensional, single-layered process governed by “push-and-pull factors”, but reflects the transnational social imaginaire and its various cultural resources (such as music and videos) as well.

New media such as social networks, blogs, YouTube etc. and its mobile symbolizations, sounds and images contribute to disseminate mobilization, dissent and disagreement, creating a transnational socio-cultural space and public spheres in which the current (and past) situation is negotiated and contested. Based on ethnographical fieldwork in Tunisia and Switzerland, as well as on digital anthropology of social networks, blogs, the research project envisions the increasingly important role of these spaces and thus, contributes to a fresh and innovative approach that relates undocumented mobility, (political) mobilization, transnational practices and the social imaginaire. As such, it aims to disseminate its insights and to contribute not only to academic discourse but to broader public discussions as well. 

 

Undocumented Mobility (Tunisia-Switzerland) and Digital-Cultural Resources after the ,Arab Spring'

Principal Investigator and Project Leader
Prof. Dr. Monika SALZBRUNN

Senior Researcher FNS
Farida Souiah

Doctoral student FNS
Simon Mastrangelo


Lead

The research envisions undocumented mobility (Harga) from Tunisia to Europe (Switzerland) after the ‚Arab Spring’ and its ongoing demands for democracy, dignity and liberty. Connecting the transnational, social imaginaire, cultural productions, symbolizations in digital media, the project offers a highly innovative approach to the research of mobilities and transnational migration studies in the context of the current transformations in Mena-countries and the Euromediterranean space.


Lay Summary

The research engages undocumented mobility in the context of recent developments in Tunisia. Even after the events of the “Arab Spring” and its demands for dignity and liberty, the desire of young men (harragas) to “burn their papers” (harga), to leave their country of first citizenship and to reach Europe is still persistent. Such a desire to escape overall circumstances however cannot be reduced to merely economical motives. Undocumented mobility is by no means a one-dimensional, single-layered process governed by “push-and-pull factors”, but reflects the transnational social imaginaire and its various cultural resources (such as music and videos) as well.

New media such as social networks, blogs, YouTube etc. and its mobile symbolizations, sounds and images contribute to disseminate mobilization, dissent and disagreement, creating a transnational socio-cultural space and public spheres in which the current (and past) situation is negotiated and contested. Based on ethnographical fieldwork in Tunisia and Switzerland, as well as on digital anthropology of social networks, blogs, the research project envisions the increasingly important role of these spaces and thus, contributes to a fresh and innovative approach that relates undocumented mobility, (political) mobilization, transnational practices and the social imaginaire. As such, it aims to disseminate its insights and to contribute not only to academic discourse but to broader public discussions as well. 

Anthropology of the Street: Paris - Tokyo

Financement:
Ministère de Recherche du Japon.

Durée: 2011-2015

Partenaires:
Prof. Yasumasa Sekine, Tokyo University
Prof. Oda, Museum of Ethnography Osaka
Prof. Monika Salzbrunn, Université de Lausanne

International Migration Europe - China : Shifting Politics of Belonging

Finacement:
Commission Européeenne, Programme Co-Reach, 2010-13

Partenaires:
Prof. Ludger Pries, Ruhr-University Bochum
Prof. Zhang Jijiao, Chinese Academy of Social Sciences Beijing
Catherine Withol de Wenden, Dir. de recherche au CNRS
Prof. Monika Salzbrunn, Université de Lausanne

Partagez: