2019

ÉCOLE DOCTORALE: L'HISTOIRE DES IDÉES LINGUISTIQUES DANS LE MIROIR DE L'HISTOIRE"

Dates: jeudi 26 - 10h00 au samedi 28 septembre 2019 - 18h00

Lieu: Hôtel Le Grand Chalet, Leysin (Suisse)

Responsable: Prof. Ekaterina Velmezova (UNIL)

Organisation: Ekaterina Velmezova, Malika Jara-Bouimarine, Margarita Makarova, Sébastien Moret, Anna Isanina et Elisa Bergaz.

Avec la participation des profs. Enrica Galazzi (Milan), Mika Lähteenmäki (Jyväskylä) et Jaan Valsiner (Aalborg).

Description

Les historiens des idées linguistiques d'écoles et de «traditions académiques» très différentes collaborent aujourd'hui de façon de plus en plus intense avec les historiens, en reconnaissant ainsi l'importance de prendre en considération le contexte historique général des époques concernées pour mieux évaluer telle ou telle théorie linguistique d'un point de vue non seulement historiographique, mais aussi épistémologique. Cet intérêt pour une collaboration interdisciplinaire s'avère réciproque: actuellement, les historiens écrivent aussi assez souvent sur l'histoire des idées linguistiques en contribuant au développement de la factographie (ou de l'historiographie en général) de l'histoire des sciences du langage (découverte de manuscrits inconnus, tombés dans l'oubli ou considérés comme perdus; mise en lumière de faits particuliers de la vie de linguistes du passé, ainsi que de l'histoire d'institutions académiques, de périodiques linguistiques, etc.). On constate un nombre toujours croissant de publications communes, produites à quatre (voire plus) mains par les historiens et par les historiens des idées linguistiques; les publications des historiens des idées linguistiques paraissent de plus en plus souvent dans des revues historiques et vice versa. De plus, souvent les jeunes chercheurs arrivent vers l'histoire des sciences du langage par le biais non pas (ou non seulement) de la linguistique, mais de l'Histoire. De leur côté, les historiens des idées linguistiques permettent, par leur travail, d'assurer une meilleure compréhension et/ou évaluation d'évènements historiques (cf. l'étude des réformes linguistiques après des changements politiques importants, la politique linguistique de différents pays à des moments précis de leur histoire, etc.), l'histoire des sciences du langage faisant partie de l'Histoire. Les objectifs de cette école doctorale consisteront à: 1) montrer aux (futurs) historiens des idées linguistiques les avantages d'un travail en collaboration avec les historiens, 2) tout en insistant en même temps sur la différence des méthodes de recherche pratiquées par les historiens des idées linguistiques et les historiens en tant que tels. Les doctorants des universités CUSO pourront présenter leurs recherches à des spécialistes reconnus dans le domaine de l'histoire des idées linguistiques, ainsi que de l'histoire en tant que telle. Ils profiteront des discussions avec ces derniers, en suivant en même temps leurs enseignements. Enfin, nous envisageons de proposer aux jeunes chercheurs de publier leurs interventions (sans aide financière de la CUSO).

ANALYZING DISCOURSE & INTERACTION IN SOCIAL MEDIA: NEW METHODOLOGICAL CHALLENGES ?

Dates: 19-21 mai 2019

Lieu: Hôtel Le Grand Chalet, Leysin (Suisse)

Responsable: Prof. Marcel Burger

Organisateurs: Prof. Marcel Burger, UNIL et Prof. Simona Pekarek Doehler, UNINE

Intervenants: Ruth Page (Birmingham University), Sean Rintel (Microsoft Research Cambridge), Christian Licoppe (Telecom Paris Tech) et Korina Giaxoglou, Open University, London

Description

Despite the rapidly expanding body of research on ‘digital discourse’, the nature of the relationship between interactive digital environments, and the forms of discursive actions and interactions that take place within them and around them, has barely begun to be explored.

Thus far, linguistic and discourse studies have focused on issues ranging from the relationship between the affordances of digital technology and the social identities and communities that they enable users to construct (Androutsopoulos 2014), to the emerging forms  and  modes  of  ‘elanguage’  (and  sometimes  concomitant concerns about their effect on language standards in other contexts: Thurlow & Mroczek 2011); from the building of linguistic e-­corpora to the narrative dimensions of lifelogging discourses in social media (Tannen & Trester 2013 ; Page et al. 2014, Georgakopoulou & Spiliotti 2017).
 

While studies in these areas have produced significant insights into the language and the discursive & interactional practices of digital communication, and provide important focal points of reference, with this project of doctoral school, we plan to explore some specific forms of representations, actions and interactions that have seldom been addressed up to now, forms that are realized in and through digital spaces themselves, in the very places that constitute and institute social media.
 

Using a range of theories and approaches from sociolinguistics, interaction analysis, conversation and discourse analysis, and multimodal semiotic analysis, all the contributors analyze the relationship between interactive environments and social interactions.

In particular, they explore how social media users represent and construct space and place as object and context, and they address questions that include: What kinds of places and spaces are being constructed through digital communication and for what purposes? How are these relations between on line, digital and off line, concrete environments being managed in locally situated interactions? With what kind of linguistic markers and resources, and according to what stakes?

 

In this seminar, we explore more precisely what is at stake in terms of methodology in analyzing social media discourse & interaction. Do new forms of complex multimodal discourses & interactions imply new forms of theoretical framing? Considering a wide range of digital practices and platforms, can or should they be characterized as familiar, reconfigured or emergent as compared to established off line practices (Herring 2016)? Existent practices are necessarily affected by digital, but how does the observation of these practices (ex: the practices of doing a political statement, of interviewing when being a journalist, of being checked by the police, of making a phone call, of sharing a photo book, of mourning etc.) question concepts? How does the observation lead to reconfigure (or not) methods?

 

The seminar comprises 3 types of talks: 4 plenary lectures by renowned researchers in the field of CMDIA (computer mediated discourse & interaction analysis), a range of workshop sessions presented by doctoral students, and a final roundtable. The invited speakers discuss the epistemology of digital discourse & interaction on various platforms of social media (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Snapchat etc.). Students present their work in two types of work-­inprogress sessions: presentation of the thesis project, in which preliminary results can be discussed; and data sessions, in which empirical data is submitted to close scrutiny. A final round-­table is designed to critically assess the conceptual and methodological implications that ensue from the work presented during the seminar. The seminar will be of interest to students and researchers concerned with the analysis of digital discourses and interactions on social media platforms in the web 2.0.

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